tag:blogger.com,1999:blog-5132257835690595923.post1158616550216508836..comments2023-12-09T09:44:56.867+01:00Comments on Tomsnakk: Det gode samfunnTom Sudmann Therkildsenhttp://www.blogger.com/profile/11659179464668572472noreply@blogger.comBlogger2125tag:blogger.com,1999:blog-5132257835690595923.post-60784176464847290242012-04-16T15:17:17.729+02:002012-04-16T15:17:17.729+02:00Hva med de rike? På 70 og 80 tallet ble AP advart ...Hva med de rike? På 70 og 80 tallet ble AP advart gang på gang at om man skattelegger rederne mer enn i konkurrerende land så kommer de til å flytte. <br />AP ble forbanna og sa de ikke ville la seg presse av rikinger og gjennomførte skatteleggingen. Og rederne forsvant. <br />Fra å betale lite inn i statskassa gikk det til null.<br />Nå har regjeringen relativt nylig endret og gjort skatten for redere lik konkurrerende nasjoner. De lærte. Men - det er for sent. Rederne er borte og kommer ikke hjem.<br />Om du ser på Fredriksen ser du det samme. Han forklarte at det er måten skatteleggingen er i Norge som gjør at han reiser og også byttet statsborgerskap.<br /><br />Da må vi spørre oss : Er det bedre med litt i kassa, eller er det bedre med ingen ting i kassa fra disse menneskene. <br /><br />Jeg så et annet eksempel for en ukes tid siden. Det hadde kommet en ny bil, flott og sportslig og med sprek motor osv. Og i reportasjen opplyste de om at ingen biler kommer til å bli solgt i Norge fordi avgiftene kom på over en million kroner.<br />Nå er det klart at miljøfolket vil si at slike biler er så forurensende at de må skattelegges mer. <br />Til dem kan man bare si at biler over 3500 kg har langt lavere avgifter enn biler under 3500 kr. Dette til tross for at de forurenser mer!<br />Og - om du tenker antall gravemaskiner, busser, lastebiler, tunge kjøretøy som spyr ut gasser langt mer så kommer egentlig miljøaspektet helt i skyggen.<br />Men - det man kan spørre seg er om slike dyre personbiler bruker mer drivstoff og om staten på den måten får inn mer i kassa om bilen kommer til Norge enn om den ikke gjør det. <br />Man kan også spørre seg om staten ville fått mer penger i kassa om noen biler ble solgt med 500.000 i avgift enn ingen med over 1.000.000 i avgift.<br /><br />Altså : Se på måter som gir penger i kassa i stedet for å ri prinsipper.<br /><br />For å oppsummere : Vi må planlegge nå tiden etter oljen. Et tema det ikke snakkes om i det hele tatt. Vi må fokusere på hva vi kan eksportere som skaper penger inn i landet. <br />Og vi må gjøre det mulig å drive i Norge uten hele tiden å sende arbeidsplasser ut.<br />Vi må legge til rette for å omsette varer som det er avgifter på - ikke legge avgifter som gjør at ingen kjøper dem. Å gjøre det er ikke en straff for forbrukerne. De finner alternativer.<br />Det er en straff for staten selv.Håkonhttps://www.blogger.com/profile/01774427931164778316noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5132257835690595923.post-70786320991170267692012-04-16T15:16:56.899+02:002012-04-16T15:16:56.899+02:00For det første så våger jeg påstanden om at ordet ...For det første så våger jeg påstanden om at ordet rettferdig ikke fins i politikken.<br />For en person er det rettferdig å spørre "Hvorfor skal en person få mer i f.eks. pensjon enn meg? Er vi ikke alle like?"?<br />For en annen kan det være et spørsmål å spørre : "Jeg har jobbet hele livet, det har ikke han første, og jeg har betalt inn det han får. Hvorfor skal ikke jeg få mer siden jeg har jobbet for det?"?<br /><br />For begge personene har de et rettferdighetssyn som kan forsvares, men de kan jo ikke kombineres. Så - rettferdighet i denne sammenheng er et pent ord, men eksisterer ikke.<br /><br />Så kommer vi til fordeling.<br />Fordeling kommer utelukkende av statens evne til å fordele. Desto mer penger inn, desto mer penger kan man støtte det man ønsker å støtte med. <br />Da er det lett å tenke kort og si at vi hever de forskjellige skattene, for da blir det mer å fordele.<br />I Norge har vi et særskillt høyt kostnadsnivå. Ikke bare koster mat ( i kroner ) mer enn noe annet sted, men også lønningene er høyere. Vi har 25% høyere lønninger enn i Sverige og 50% mer enn snittet i Europa.<br />Dette gjør at mange bedrifter ikke klarer seg i Norge. <br />I år ser vi at REC forsvinner - det som skulle bli fremtiden vår - Norske Skog forsvinner praktisk talt, og de typisk norske satser ute som Hydro og Jotun.<br />Kongsberg Automotive satser i Tsjeckia og Sør Korea. Lille Askeladden båter til og med flytter i år til Polen.<br />Derfor skal vi være forsiktige med å øke skattene vesentlig, for det fører til økte krav i lønnsoppgjør, noe som igjen fører til færre arbeidsplasser ( skatteytere) i Norge.Håkonhttps://www.blogger.com/profile/01774427931164778316noreply@blogger.com