onsdag 23. desember 2009

God jul til alle!


Ikke vet jeg hvor mange som leser denne bloggen; - å skrive blogg er jo litt som å rope i skogen. Men jeg vet at det i alle fall er mer enn en håndfull lesere der ute, og jeg antar at de aller fleste av dere skal feire jul på en eller annen måte.

Vi trenger bare ta en titt på kalenderen for å forstå at årets julefeiring blir uvanlig krevende. Julaften på torsdag, det betyr en-to-tre hele dager med stengte butikker før vi atter kan gå i gang med å etterfylle lagrene. Svaret er gitt: Det må massive innkjøp til for å komme seg igjennom høytiden. For min del kan jeg bare håpe at alle lykkes med å få alt på plass. Her i familien har vi i alle fall gjort vårt.

Og så håper jeg at alle får litt av det de ønsker seg til jul - enten det er en flott presang eller noen hyggelige timer med familie og venner. Å glede seg er en god ting - vi burde gjøre mer av det.

Min lille "julegave" til alle lesere av Tomsnakk er et dikt av Jan Erik Vold, fra samlingen "Mor Godhjertas glade versjon. Ja" - utgitt i 1968. Det handler om at det ofte - tross alt - finnes noen som passer på oss, og som vil oss vel. Det er i alle fall lov å håpe på at det er slik.


HAN VAR HER

Han var her
mens vi sov. Han vekket
oss ikke, bare la igjen
dette brevet på bordet. Han må ha sett
vår søvn var god.
Og nødvendig.
Han kunne gå, stille
uten oss. Nå er han gått.
Han kommer igjen.

Riktig god jul til alle!

Ingen kommentarer: