torsdag 23. desember 2010

God jul til alle


For tredje gang skal jeg ha gleden av å ønske alle lesere av "Tomsnakk" en riktig god jul. For meg og familien blir det svært tradisjonell feiring her i Bergen de første juledagene, før vi tar turen opp til Kvamskogen med snø, ski og nyttårsfeiring. Skal vi tro værgudene - og det skal vi vel - ligger det an til fine dager med kuldegrader og sol gjennom mesteparten av romjulen.

Mengden tomsnakk i år er om lag den samme som i 2009, ca. 40 poster i alt. Det varierer litt gjennom sesongen (labert midt på sommeren), og selvfølgelig også med tema og tid til å skrive. Jeg vil takke alle lesere som gidder å følge med, og særlig til alle som legger inn kommentarer. Spesielt morsomt er det når det blir mye debatt, som diskusjonen om datalagring, eller når enkelte innlegg får "avleggere" andre steder på nettet, som innlegget om høyresidens tanker om likhet, der jeg ble bedt om å lage en kortversjon til Minervas egne nettsider. En hyggelig invitasjon, som jeg selvfølgelig takket ja til.

Vi får vel denne gangen også dele på et lite dikt. Jeg har funnet fram ett som er skrevet av min kjære lærer fra ungdomsskolen, Thor Sørheim. Poet, forfatter, lokalhistoriker, kulturperson - en elskverdig og inspirerende lærer som jeg har de aller beste minner om. Han greide noe som flere lærere fortjener å lykkes med, nemlig å være snill og populær på en gang. For noen år siden gjorde han seg også bemerket som en av de legendariske "stuntpoetene."

I 1974 kom Thor Sørheim ut med sin aller første diktsamling. Den gangen var han fortsatt lærer for oss, så det var stor stas. Diktsamlingen hans fikk jeg i julepresang. Den heter "Bror Søster" - og det er vel rimelig å si at den er et nokså typisk 70-talls produkt, med mye samfunnskritikk, - kritikk av forbrukersamfunnet og tomheten i alt det kommersielle som vi var veldig opptatt av i de årene.

Men i all kritikken finnes også noen stemningsfulle perler, fra en sykkeltur i Lillestrøm, en tur i skauen, en tur med lokaltoget til Oslo - og så videre. Her er en flott, liten vinterstemning fra Thor Sørheim anno 1974:

TRAPPEGELENDERETS SMIJERN

trappegelenderets
smijern iser
mot handflata

tåka ligger som
vatt i villaenes
dobbelthager

det frosne graset
brekker som fyrstikker
under føttene

går ut over sjøen
veid og funnet for lett
av den knakende isen

God jul!

1 kommentar:

Fredrik Mellem sa...

Inntil noen betaler oss for å gjøre dette på ordentlig - og det blir vel ikke i 2011 heller - så får både vi og leserne leve med at det blir litt sånn og litt da.

God jul til deg også.